Saboor M, Beheshti A, Shaker S. Quranic Study of the Authenticity of the Originality of Return Versus the Non-Originality of Reincarnation and its Effect on the Islamic Way of Life. Islamic Life Style 2022; 6 (2) :179-187
URL:
http://islamiclifej.com/article-1-1178-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه علوم قرآن و حدیث، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران.
2- استاد تمام، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول). ، m.beheshti@yahoo.com
3- استادیار، گروه ادبیات عرب، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران.
چکیده: (739 مشاهده)
درباور شیعه، رجعت یابازگشت نخبگان امت،درهنگامه ظهور زیربنای قدرت بی انتهای خداوندی است که تکیه گاه اصلی مثبتین آن آیات قرآن وروایات رسیده ازمعصومین(ع) می باشد که حجت وسند قطعی در نزد شیعه محسوب می گردد.لذا از دیرباز این اعتقاد همسنگ ظهور مهدی (عج)بوده است .دررجعت قاعده براین است که دو گروه مومنان خالص وکافران خالص به دنیا برمی گردند تا به کیفر وپاداش خود برسند و استعدادشان کامل گردد. اصالت رجعت از آیات 82و83سوره نمل وآیات 254و259 سوره بقره قابل اثبات است ومورد اجماع علمای شیعه همچون مفید ومجلسی بوده که این عقیده از ویژگیهای پیروان خاندان رسالت می باشد رجعت براساس مبانی قرآنی نمونه های فراوانی دارد که در امتهای گذشته رخ داده وبوقوع پیوسته است مانند آیه 47 سوره کهف و83 سوره نمل .بنابراین میتوان گفت اعتقاد به رجعت مختص شیعه می باشد ،گرچه سایر مذاهب اسلامی به آن اعتقاد ندارند وای کاش فقط مخالف بودند حتی فتوا به کفر شیعه داده اند وتناسخ انگاری را همسو با رجعت دانسته اند وگفتند چون تناسخ باطل است پس رجعت نیز باطل می باشد درحالیکه رجعت هیچ شباهتی با تناسخ ندارد وعقلا ونقلا باطل است به گفته امام رضا(ع) قائلین به تناسخ کافر به خدای بزرگ هستند دف این مقاله بررسی اصالت رجعت درمقابل بی اصالتی تناسخ واثبات آن در قرآن وروایات می باشد .روش تحقیق در این پژوهش توصیفی،تحلیلی واستفاده از منابع کتابخانه ای است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بالینی دریافت: 1401/1/15